Szeretettel köszöntelek a Külömböző kapcsolatok-élethelyzetek.
Csatlakozz te is közösségünkhöz És már is hozzá férhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Külömböző kapcsolatok-élethelyzetek megvitatásai vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Külömböző kapcsolatok-élethelyzetek.
Csatlakozz te is közösségünkhöz És már is hozzá férhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Külömböző kapcsolatok-élethelyzetek megvitatásai vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Külömböző kapcsolatok-élethelyzetek.
Csatlakozz te is közösségünkhöz És már is hozzá férhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Külömböző kapcsolatok-élethelyzetek megvitatásai vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Külömböző kapcsolatok-élethelyzetek.
Csatlakozz te is közösségünkhöz És már is hozzá férhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Külömböző kapcsolatok-élethelyzetek megvitatásai vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az attitűd az egyén külvilághoz fűződő kapcsolatának, érzelmeinek, szándékainak megnyilvánulása. Az emberi viszonyok: öröm, közömbösség, alá-fölérendeltség stb... sajátos nyelvi formákban jeleníthetőek meg, és ettől függően módosul az akusztikus forma is.
Saját tapasztalatuk is igazolja, hogy más stílusban folyik a beszélgetés vagy a levél hangneme is változik, ha
• a beszédpartner vagy a megcélzott hallgató egyenrangú
• a beszédpartnerek illetőleg a hallgatóság között rang- vagy tudásbeli különbség van
• a beosztott és a felettes között - felfelé irányuló beszéd
• a beszédpartnerek ügyelnek a rendező, a szerkesztő vagy a főnök elvárására
A
különböző szöveg típusoknak a stílusa is eltérő. A szöveg stílusa
aszerint is változik, hogy a közlés élőszóban hangzik-e el vagy írott
formában kerül a címzetthez, esetleg felolvasásra kerül.
Az
írott szöveg megalkotásakor ügyeljünk, ne legyen a téma túl tömör, a
tiszta információ a kevés kapcsolóelem és bonyolult bonyolult
szószerkezetek miatt elveszti kommunikatív jellegét. Az írásban közlő
csak a miről, mit kérdésekre koncentrál, az önkifejezés válik számára
elsődlegessé.
Az élőszóbeli előadás vagy spontán beszéd során a
gondolkodás és a szövegalkotás egyidejű, megértést és hatást szolgáló
kapcsolóelemek (kötőszók, mellérendelő mondatok, ismétlések ugyan
pongyolább megfogalmazást jelentenek, de az élőszó és a gesztusnyelv
segítségével hatásosabbak.
A felolvasásra szánt szöveg
buktatóihoz tartozik, hogy az előadó nem tud szemkontaktust tartani, nem
rzékeli a visszajelzéseket, a lehajtott fejjel elmondott szöveg
hangszíne is más, kevésbé expresszív.
Az írott szöveg bonyolultabb
mondatszerkezetekből építkezik, gyakran túlságosan részletező, sok
számadatot közöl. Az előadó ritkán vizsgálja meg felkészüléskor a szöveg
akusztikus megvalósítását.
A tömegkommunikácóban mint
álkommunikációs helyzetben elhangzó szöveg mindig szerkesztett. Már a
híranyag kiválogatása is képes többletjelentések közvetítésére. A tények
korrekt közlése ellenére a szerkesztett hírfolyam, a cikkek, képek
egymásmellettisége vagy egymásutánisága is képzettársításokat vált ki,
ok-okozati összefüggéseket közvetít, manipulációs lehetőségeket rejt. A
benne megszólaló vállalati képviselőnek tudatában kell lennie, hogy
minden médiumnak megvan a maga profilja, közönsége, stílusa. Így az
egyéni öltözködési és beszédstílusát, viselkedési kultúráját össze kell
hangolnia azzal a szituációval, amelyben gondolatait megosztja a
közönséggel. Arra is számítania kell, hogy saját közönsége (munkatársai,
ügyfelei, üzleti partnerei) nem pusztán az elhangzottak és a látottak
alapján alkot majd véleményt, hanem aszerint is, hogy melyik médiumban
vállalt közszereplést.
A tömegkommunikáció sajátossága, hogy
homogenizált közönséghez szól, ennek egyik nyelvi megnyilvánulása az
uniformizálás, a sztereotípiák, divatszavak, nyelvi klisék használata.
Ezek a kiüresedett szófordulatok a nyilvános szereplés alkalmával
ártalmasak, semmitmondóvá teszik beszédünket, írásunkat.
A
közvetlen emberi kommunikáció alkalmával az információcsere
eredményességét fokozza a metakommunikáció - (a szemkontaktus, a
gesztusok, mimika, hangszín stb...) a tömegkommunikáció álkommunikációs
helyzetében is létezik lexikális metakommunikáció, ami nemegyszer a
nyilatkozó inkongruens viselkedéséhez vezet.
Amikor is a
kimondott gondolat és a közlő meggyőződése, illetve korábbi
közszereplései között ellentmondás van. Ez a gondolatmenet megtörésében,
az összehangolatlan jelzőhasználatban vagy a rosszul egyeztetett alany
és állítmány viszonyában nyilvánul meg.
Az élőadások
(vitafórumok, pódiumbeszélgetések) során különösen gyakoriak a
feleslegesen zsúfolt, nem ritkán követhetetlen mondatok (pl:
országgyűlési viták, felszólalások közvetítése).
Sajátos
szerepük van az úgynevezett kódszavaknak. Pl. igényeseknek ajánljuk
stb... Mivel a tömegkommunikáció bizonyos rétegigényeket is kielégít,
vagyis attitűdsablonokat közvetít, az üzleti kommunikáció egyes
területein - főleg a reklámban - hatásos fogyasztói magatartást
befolyásoló eszköz.
Ha a hallgatóságot nem szakemberek alkotják,
számolni kell azzal, hogy az adott témát illetően információs
aszimmetria keletkezik, vagyis a hallgatóság csak a valóság egyes
elemeit ismeri. A tömegkommunikációban nem szabad megfeledkezni a
közönségről, aki számára többet kell elmondani, mint amennyi ahhoz
szükséges, hogy a riporter és az interjúalany megértsék egymást.
Fontos
a nyelvi megformálás szempontjából annak ismerete, hogyan rétegződik a
hallgatói oldal. Erről pontos információkat adnak maguk a médiumok, vagy
a piac- és közvélemény-kutató intézetek. Internetes adatbázisok is
elérhetők.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!